Avfall och återvinning
Att göra av med sitt avfall ska vara enkelt och smidigt. Varje kommun ansvarar för att invånarna ska få sitt hushållsavfall borttransporterat. I Hörby kommun är det Merab som håller i avfallshanteringen på uppdrag av kommunen.
Alla hushåll i Sverige ska ha någon form av sophämtning. I Hörby är det Merab som arbetar med att transportera bort avfall, tillsammans med underleverantören Reno Norden. Det vanligaste avfallet hämtas varannan vecka, och för det betalar du en avgift.
Vänd dig till MERAB med frågor om till exempel:
Gå till Merab:s webbplats.
Merab står för Mellanskånes Renhållningsaktiebolag och ägs gemensamt av de tre kommunerna Hörby, Höör och Eslöv. Företaget ansvarar för borttransportering av hushållsavfall i alla tre kommunerna.
Anmälan/ansökan till Hörby kommun
Du behöver lämna in en anmälan/ansökan till Hörby kommun om du vill:
Kompostera avfall
keyboard_arrow_down
Vill du börja kompostera matavfall eller latrin på din tomt behöver du anmäla det till Hörby kommun. Anmälan ska du göra senast en månad innan du börjar kompostera.
Du behöver tänka på:
- Välj en plats för kompostering så att inte grund- eller ytvatten förorenas eller att den stör någon granne.
- Kompostering av matavfall ska ske i en skadedjurssäkrad varmkompost. Detta för att minska risken för problem med skadedjur och lukt. För latrin gäller tät behållare med efterkompostering i minst sex månader, helst tolv månader.
- Tänk på att kravet på anmälan gäller även för andra komposteringsmetoder, till exempel bokashimetoden.
Ha uppehåll i hämtning av avfall
keyboard_arrow_down
Du kan ansöka om uppehåll i hämtning av avfall vid permanent bostad om du inte kommer att nyttja fastigheten under minst sex sammanhängande månader. För fritidsbostad gäller att du inte kommer nyttja fastigheten under hela hämtningssäsongen, maj – september.
Med nyttjande av fastighet avses boende med övernattning, oberoende av omfattning och volym, eller annan vistelse på fastigheten, som är av sådan art och omfattning att det kan jämställas med boende, även om övernattning inte sker.
Förutsättningar för uppehåll i hämtning av avfall:
- Att du inte använder fastigheten som bostad under tiden som uppehållet gäller, eller att du använder den på annat som sätt som till art och omfattning kan jämföras med boende.
- Att det inte uppstår avfall uppstår avfall som kommunen måste hämta under den tid som uppehållet gäller.
- Att enskild avloppsanläggning inte är använd efter senaste slamtömningen
Exempel på orsaker till uppehåll i hämtning:
- Vistelser utomlands.
- Annat boende.
- Fritidshuset nyttjas inte.
- Fastigheten är till försäljning och nyttjas inte för bostadsändamål.
- Dödsbo.
Ansök senast en månad innan planerat uppehåll.
Utöka tömningsintervallet av avloppsslam
keyboard_arrow_down
Om du vill utöka tömningsintervallet till vartannat år för tömning av slamavskiljare eller sluten tank behöver du ansöka till Hörby kommun.
Förutsättningen för ett förlängt tömningsintervall är det går att styrka att vattenförbrukningen i hushållet är mycket låg, mindre än 25 kubikmeter per år.
Du måste ha en godkänd avloppsanläggning för att kunna bli beviljad beviljad förlängt tömningsintervall.
Själv omhänderta slam, urin, kemslam eller liknande
keyboard_arrow_down
Om du själv vill ta hand om slam behöver lämna in en anmälan för detta till Hörby kommun senast en månad före planerad start.
Slammet kan vara:
- egen slamavskiljare/sluten tank
- urin från urintank
- material från fosforfälla.
För att få ta hand om slammet krävs bland annat att du kan använda slutprodukten på den egna fastigheten (till exempel lantbruksverksamhet). Vi gör en bedömning i varje enskilt fall.
Tänk på att för handläggning av ansökan tar vi ut en tillsynsavgift enligt miljöbalkstaxan.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.