Behöver jag söka bygglov?
Vad är ett attefallshus eller en attefallsåtgärd?
Attefallshus
Ett attefallshus kan vara en eller flera komplementbyggnader eller ett komplementbostadshus på max 30 kvadratmeter. Ett attefallshus ska uppfylla vissa kriterier:
- Ett attefallshus får endast byggas till ett en- eller tvåbostadshus.
- Ett attefallshus ska uppföras fristående, det vill säga man får inte lov att bygga ihop det med huvudbyggnaden. Du får däremot bygga till en mindre komplementbyggnad upp till 30 kvadratmeter och göra det till ett attefallshus.
- Du måste placera ett attefallshus i omedelbar närhet till ditt en-eller tvåbostadshus, riktmärke är max 30 meter från bostadshuset innanför den egna fastigheten.
- Attefallshuset får inte ha en högre taknockshöjd än 4 meter.
- Attefallshuset får inte placeras närmare fastighetsgräns än 4,5 meter. Du kan dock få den berörda fastighetsägarens godkännande för att placera den närmare.
- Attefallshuset får inte placeras närmare än 4,5 meter till en allmän plats eller gata. Placeras den närmare krävs att du söker bygglov för byggnaden.
- Attefallshuset får inte placeras närmare än 30 meter till mitten av ett järnvägsspår
- Attefallshuset får inte uppföras inom ett område som bedöms vara särskilt värdefullt eller omfattas av riksintresse för Försvarsmakten. Det krävs då att du söker bygglov.
Attefallsåtgärder
Attefallsåtgärder är samlingsnamnet för tre lovbefriade åtgärder:en tillbyggnad på bostadshuset med max 15 kvadratmeter bruttoarea, uppförande av en eller två takkupor eller att du inreder ytterligare en lägenhet i ditt enbostadshus.
För en tillbyggnad på max 15 kvadratmeter ska vissa kriterier uppfyllas:
- Tillbyggnaden får bara ske på ett en- eller tvåbostadshus.
- Tillbyggnaden får inte överstiga den befintliga byggnadens nockhöjd
- Tillbyggnaden får inte placeras närmare fastighetsgräns än 4,5 meter. Du kan dock få den berörda fastighetsägarens godkännande för att placera den närmare.
- Tillbyggnaden får inte placeras närmare än 4,5 meter till en allmän plats eller gata. Placeras den närmare krävs att du söker bygglov för tillbyggnaden.
- Tillbyggnaden får inte uppföras inom ett område eller på en byggnad som bedöms vara särskilt värdefullt eller omfattas av riksintresse för Försvarsmakten. Det krävs då att du söker bygglov.
- Du får inte göra en tillbyggnad på ett attefallshus.
För att uppföra en eller två takkupor ska vissa kriterier uppfyllas:
- Takkuporna får bara uppföras på ett en- eller tvåbostadshus
- Byggnaden får inte sedan tidigare ha två takkupor. Har byggnaden en takkupa får du lov att bygga till med en attefallstakkupa, har den inga takkupor får du lov att bygga till två attefallstakkupor.
- Takkuporna får uppta högst halva takfallet.
- Takkupan får inte innebära ett ingrepp i den bärande konstruktionen.
- Takkupan får inte uppföras inom ett område eller på en byggnad som bedöms vara särskilt värdefullt eller omfattas av riksintresse för Försvarsmakten. Det krävs då att du söker bygglov.
För att inreda ytterligare en bostad ska vissa kriterier uppfyllas:
- Åtgärden gäller endast enbostadshus.
- Åtgärden omfattar inte attefallsbyggnader som uppförs som komplementbostadshus.
Endast den som har ett en-eller tvåbostadshus får lov att uppföra ett attefallshus eller utföra några av attefallsåtgärderna. De går alltså inte att göra för till exempel flerbostadshus, lokaler eller marklägenheter. Vissa radhus får lov att använda sig av attefallsåtgärderna, ta kontakt med en handläggare för att diskutera vidare.
Behöver jag bygglov?
Här behövs inget bygglov, däremot måste du göra en anmälan till kommunen och få ett startbesked innan du börjar bygga.
Du kan även behöva andra tillstånd, så som strandskyddsdispens eller tillstånd för ingrepp i fornlämning eller naturreservat.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med anmälan?
Du behöver skicka in ritningar på hur huset ska se ut när det är färdigt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd (huvudmått) samt avstånd till tre fastighetsgränser. Ange även färdig golvhöjd +0,00 FGH och norrpil.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Du ska ange mått på dörrar och fönster, och ange om fönsterna är öppningsbara. Planritningen ska vara inredd och måttsatt.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån. Du ska redovisa alla fasader med både nuvarande och nya marknivåer.
- Sektionsritning skala 1:100 med huvudmått.
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. På ritningen ska det framgå en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning
- Eventuellt redovisning av byggnadens u-värde.
- Eventuell ritning över värme, ventilation och vatten.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur gör jag anmälan?
Du gör anmälan med den här blanketten: Anmälan om byggnadsarbete för en- och tvåbostadshus
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar, därför kan vi inte säga hur lång handläggningstiden blir förrän vi har börjat granska ditt ärende. Efter ärendet bedöms vara komplett får handläggningstiden ta max 4 veckor. Om det finns särskilda skäl kan handläggningstiden förlängas med ytterligare 4 veckor.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, normalt behövs en kontrollansvarig när du bygger ett attefallshus. Undantag kan vara om du bygger attefallshuset som en enklare byggnad så som ett oisolerat förråd. Vid attefallsåtgärder görs det en bedömning från fall till fall.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Du kan läsa mer om processen för en anmälan här:
Läs mer om byggen som kräver anmälan här.
Vad är skillnaden mellan ett attefallshus och en friggebod?
Ett attefallshus kan vara en eller flera komplementbyggnader eller ett komplementbostadshus på max 30 kvadratmeter. Attefallshus får lov att byggas för att användas som permanentbostäder, med kök och badrum. Friggebodarna får däremot inte användas som bostäder. Du får utföra attefallsåtgärder utan att söka bygglov, men du behöver göra en anmälan hos kommunen. Om du bor utanför detaljplanerat område behöver du endast göra en anmälan om attefallsåtgärden berör bärande konstruktion, du ska installera VA eller om du ska använda det som ett permanent enbostadshus. Vänd dig till kommunen för att höra vad som gäller för din attefallsåtgärd.
Attefallshus får bryta mot detaljplanen
Detaljplanen gäller inte för attefallshus. Det innebär att du får lov att bygga attefallshus även på tomter som har utnyttjat hela sin byggrätt, och att du får bygga attefallshusen på en tomt som redan har maximalt antal bostäder enligt detaljplanen. Kommunen får inte neka dig att bygga ett attefallshus för att det bryter mot detaljplanen.
I en del fall så har kommunen ändå rätt att neka ett attefallshus. Det gäller till exempel om det uttryckligen står skrivet i detaljplanen att sådana hus inte får uppföras, om det bryter mot tekniska krav, om det ligger inom område som klassas som särskilt värdefull kulturmiljö (8 kapitlet, 13§ i Plan- och bygglagen) eller inom riksintresse för totalförsvaret.
Behöver jag bygglov?
Det krävs oftast bygglov för att bygga balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel. Med uppstickande byggnadsdel avses exempelvis skorstenar eller anläggningar för ventilation. Det finns dock undantag för dig som har ett en- och tvåbostadshus som avgör om du inte behöver ansöka om bygglov eller göra en anmälan.
Följande måste vara uppfyllt för att åtgärden ska räknas som bygglovsbefriad:
- Byggnaden måste vara ett en- eller tvåbostadshus.
- Åtgärden måste placeras 4,5 meter ifrån tomtgräns, om inte berörda grannar medger placering närmare gränsen. Medger de inte placeringen krävs bygglov för åtgärden.
- Åtgärden får inte vidtas på en särskilt värdefull byggnad ur historiskt, kulturhistoriskt, miljömössigt eller arkitektoniskt perspektiv. Bedöms byggnaden som en kulturhistoriskt värdefull byggnad krävs bygglov för åtgärden. Om du är osäker på om din byggnad bedöms som särskilt värdefull ta kontakt med en bygglovshandläggare.
- Åtgärden får inte beröra bärande konstruktion i befintligt en- och tvåbostadshus, berör den bärande konstruktion krävs en anmälan för ändring av bärande konstruktion.
För anmälningspliktiga attefallshus som används som permanentbostäder och för fritidshus gäller samma regler som för en- och tvåbostadshus.
För övriga byggnader så som flerbostadshus krävs bygglov för balkonger, burspråk och utkragande delar. Ta kontakt med en handläggare för att få veta exakt vad som gäller för din byggnad.
Vilka handlingar behöver jag skicka in när bygglov krävs?
Ritningarna ska visa exakt hur din byggnad kommer att se ut när bygget är klart. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in befintliga byggnaden och ange bredd och längd på balkonger/burspråk/utkragande del. Du ska även ange tre mått från balkongen/balkongerna till fastighetsgräns.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du ange mått på den utkragande delen och färdig golvhöjd på balkongen/burspråken, du ska även ange dörrbredden ut till balkongen/balkongerna.
- Fasadritning skala 1:100. Du ska ange hur byggnaden kommer se ut med din nya åtgärd, färg/materialval samt mått från undersidan av balkongen till mark ska redovisas på fasadritningen.
- Foton på befintlig byggnads utseende.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov genom att skicka in den här blanketten: Ansökan om bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga en balkong ingår de här stegen i bygglovsprocessen: bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag ta fram till startbeskedet?
- Konstruktionsritning skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag bygglov?
Du behöver generellt bygglov för att bygga en bastu i en ny byggnad eller tillbyggnad. Om du bygger en bastu inomhus i en befintlig byggnad krävs det inte bygglov, men kan kräva en anmälan om du ska dra in nytt vatten och avlopp eller ha en vedeldad bastu, eller göra större ändringar i befintligt vatten och avlopp.
Det finns vissa undantag från kravet på bygglov:
- Om din bastu är en nybyggnad eller en tillbyggnad och ska göras som en attefallsåtgärd behöver du i stället göra en anmälan. För mer information om attefallsåtgärder, se ovan.
- Om din bastu byggs som en friggebod. För mer information om friggebodar, se nedan. Du kan fortfarande behöva anmäla installation av vatten och avlopp samt vedeldad bastu.
- Utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse får du lov att göra en mindre tillbyggnad av en- och tvåbostadshus utan bygglov samt uppföra en mindre komplementbyggnad till en- och tvåbostadshus utan bygglov. Byggnaden ska placeras i direkt närhet till bostadshuset. Bor du i ett område som är utanför detaljplan och inte ingår i sammanhållen bebyggelse får du bygga max 40 kvadratmeter eller upp till 50 % av huvudbyggnadens area utan bygglov. Detta innebär till exempel att du får lov att bygga till med 30 kvadratmeter om din huvudbyggnad är 60 kvadratmeter stor, och att du får bygga till med 40 kvadratmeter om din huvudbyggnad är 100 kvadratmeter stor.
En tillbyggnad är när du ökar en byggnads volym åt något håll, antingen uppåt, nedåt eller åt sidan. Exempel på tillbyggnad är uppförande av uterum eller en takkupa.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt söka bygglov för att göra en tillbyggnad på ditt hus. Men det finns några undantag.
Undantag:
- Om din tillbyggnad ryms inom reglerna för så kallade attefallsåtgärder. För attefallsåtgärder behöver du i stället göra en anmälan.
- Om du bor i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse får du bygga max 40 kvadratmeter utan bygglov. Du får dock bara bygga ut max 50 procent av den ursprungliga byggytan. Utanför detaljplanerat område behöver du heller inte göra någon anmälan om du ska göra en attefallsåtgärd.
Krav som ställs för att bygga en tillbyggnad:
Det är viktigt att du tar fram bra underlag för det aktuella projektet.
- Din byggnad ska anpassas till stads- och landskapsbilden
- Byggnaden utförs med god form-, färg- och materialverkan
- Tillbyggnaden innebär ett varsamt tillägg till den befintliga byggnaden
Vilka handlingar ska jag skicka in med ansökan?
Ritningarna ska visa hur ditt hus kommer att se ut efter bygget. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan eller granskad tomtkarta i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd samt avstånd till fastighetsgränser.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader med marknivå.
- Sektionsritning i skala 1:100
- Beskrivning av kulör och material, inklusive en NCS- eller RAL-kod för den valda kulören (eller annat vedertaget kulörsystem).
- Eventuellt certifierad kontrollansvarig. Vid mer avancerade tillbyggnader ska du anmäla en certifierad kontrollansvarig för din byggnation.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker genom att skicka in den här blanketten: Ansökan om bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver normalt en kontrollansvarig när du bygger till ditt hus. Läs mer om vad en kontrollansvarig gör här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Konstruktionsritning skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Redovisning av tillbyggnadens u-värde eller en energiberäkning.
- Riskbedömning och förslag till kontrollplan.
- Eventuell ritning över värme, ventilation och vatten.
- Eventuellt färdigställandeskydd.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, inom detaljplan och sammanhållen bebyggelse krävs det som huvudregel bygglov för att ändra en byggnads yttre utseende, en så kallad fasadändring. I det begreppet ingår flera olika åtgärder som att byta färg, byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial, sätta in nya fönster och dörrar eller att byta till andra fönster och dörrar. Det finns dock vissa undantag från lovplikten.
Undantag
Utanför detaljplan krävs det normalt inte bygglov för byte av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial på byggnader. Detsamma gäller för andra ändringar som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende som exempelvis fönster, dörrar, solfångare och solceller.
Fasadändringar som inte kräver bygglov kan vara anmälningspliktiga. Det kan till exempel krävas anmälan om åtgärden innebär att brandskyddet i en byggnad påverkas väsentligt eller om du ändrar i bärande konstruktion. Byte av fasadmaterial på byggnader som har fler än två våningsplan och som inte är en- eller tvåbostadshus bör enligt Boverkets allmänna råd kräva anmälan.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur ditt hus kommer att se ut efter satt du har gjort din fasadändring. Exempel på hur ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. Situationsplanen ska visa vilka byggnader på tomten som omfattas av din ansökan om fasadändring.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån med de nya ändringarna (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader som berörs med marknivå.
- Planritning i skala 1:100. Om du ska sätta in nya fönster eller dörrar, eller sätta igen ett fönster/dörr ska du skicka in en planritning som visar befintligt utseende och en planritning som redovisar det nya utseendet.
- Foton på de berörda byggnaderna.
- Beskrivning av kulör och material, inklusive en NCS- eller RAL-kod för den valda kulören (eller annat vedertaget kulörsystem) och ett eventuellt produktblad som redovisar till exempel nya fönster eller en ny takpanna.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver generellt ingen kontrollansvarig för att göra en fasadändring. Men om ändringen innebär att du ändrar i bärande konstruktion ska du ha en certiferad kontrollansvarig.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill byta fasad ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked, slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Kontrollplan med riskbedömning
- Eventuell konstruktionsbeskrivning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Vad är en friggebod?
En friggebod är en eller flera fristående byggnader som tillsammans inte är större än 15 kvadratmeter och högre än 3 meter. Du kan bygga friggeboden på din tomt som ett komplement till ett en- eller tvåbostadshus. En friggebods användning är inte bestämd i Plan- och bygglagen, men ska vara ett komplement till ett en- eller tvåbostadshus. Exempel på detta är förråd, växthus eller gäststuga.
Behöver jag söka bygglov?
Nej, du behöver normalt inte söka bygglov för att bygga friggebod. Dock måste bygget uppfylla förutsättningarna nedan, annars måste du söka bygglov.
Förutsättningar:
- Du får sätta upp en eller flera fristående byggnader som friggebodar, men den sammanlagda byggnadsarean av alla friggebodar får inte vara större än 15 kvadratmeter tillsammans.
- Den högsta höjden från mark till taknock får vara max 3 meter.
- Om tomten gränsar mot allmän mark, som till exempel en gata, park eller cykelväg, får du inte placera friggeboden närmare den gränsen än 4,5 meter. Placerar du den inom 4,5 meter krävs det bygglov.
- Du måste ha ditt grannes medgivande om du vill placera din friggebod närmare än 4,5 meter från din grannes tomt. Medgivandet bör vara skriftligt.
- Friggeboden ska vara ett komplement till en- eller tvåbostadshus, inte till flerbostadshus eller lokaler.
- Friggeboden får inte placeras längre bort än 30 meter från bostadshuset, annars krävs det bygglov.
- Du behöver normalt strandskyddsdispens enligt miljöbalken om du bygger inom 100 meter från hav, sjö och vattendrag. Läs mer om strandskyddsdispens här.
- Om du ska dra in vatten och avlopp till din friggebod ska du göra en anmälan om installation av VA i byggnaden, läs mer här. Du ska ha startbesked innan du får lov att påbörja åtgärden.
- Om du ska installera till exempel en vedeldad bastuaggregat i din friggebod krävs en anmälan om eldstad/kamin och skorsten i byggnaden, läs mer här. Du ska ha startbesked innan du får lov att påbörja åtgärden.
Om du inte uppfyller kraven ovan och behöver söka bygglov för din friggebod kan du läsa mer om hur bygglovsprocessen går till under till exempel rubrikerna Förråd eller Växthus.
Vad är det för skillnad på en friggebod och ett attefallshus?
Ett attefallshus kan vara en komplementbyggnad på max 30 kvadratmeter. Attefallshus får lov att byggas för att användas som permanentbostäder, med kök och badrum. Friggebodarna får däremot inte användas som bostäder. Du får utföra attefallsåtgärder utan att söka bygglov, men du behöver göra en anmälan hos kommunen. Om du bor utanför detaljplanerat område behöver du inte göra någon anmälan. En friggebod kräver inte någon anmälan.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver söka bygglov om de nya fönstren innebär en stor förändring i fasaden, till exempel om du ändrar form, färg eller material. Kontakta oss om du är osäker.
Undantag
Om du bor i ett område som ligger utanför detaljplan eller sammanhållen bebyggelse behöver du inte bygglov för att byta eller sätta in nya fönster.
Vilka handlingar behöver jag skicka med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur ditt hus kommer se ut efter att du bytt fönster. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader som berörs med marknivå.
- Foton på befintligt hus
- Produktblad för de nya fönstrena.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Ansökan om bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Om du ska byta enstaka fönster behöver du ingen kontrollansvarig. Kontakta oss om du är osäker.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill byta eller sätta in nya fönster ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglovsbeslut, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar ska jag skicka in till startbeskedet?
Om du ska ta hål i en vägg för att sätta in ett nytt fönster behöver du de här handlingarna:
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. På ritningen ska det framgå en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att bygga förråd inom detaljplanerat område, om du inte gör det som en friggebod eller ett attefallshus (se information om dessa under separata flikar).
Om du bygger ditt förråd på en fastighet som ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse får du bygga max 40 kvadratmeter eller som mest 50 % av huvudbyggnadens area utan att det krävs bygglov. Detta innebär till exempel att om du har ett bostadshus på 100 kvadratmeter får du lov att bygga ett förråd på max 40 kvadratmeter, och om du har ett bostadshus på 70 kvadratmeter får du bygga ett förråd på max 35 kvadratmeter.
Vilka handlingar behöver jag skicka med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur förrådet kommer att se ut när du har byggt färdigt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd samt avstånd till fastighetsgränser.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader med marknivå.
- Sektionsritning i skala 1:100
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov genom att skicka in den här blanketten: Ansökan om bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att bygga förråd.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga förråd på din kolonilott ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglovsbeslut, startbesked, slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Konstruktionsritning skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att bygga garage eller carport. Men det finns undantag.
Undantag
- Ditt garage eller din carport ryms inom reglerna för attefallsåtgärder. Du behöver dock göra en anmälan.
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse får du bygga max 40 kvadratmeter utan bygglov.
Vilka handlingar behöver jag skicka in tillsammans med din ansökan?
Ritningarna ska visa hur garaget eller carporten kommer se ut när de är färdigbyggda. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd samt avstånd till minst två fastighetsgränser.
- Planritning i skala 1:100. Planritningen ska vara måttsatt. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader med befintlig och ny marknivå.
- Sektionsritning i skala 1:100. Sektionsritningen ska vara måttsatt.
- Kulör och material. Du ska skicka in vilka material du ska använda i byggnadens fasad och på taket. Du kan behöva skicka in ett produktblad för till exempel vilken takpanna du ska använda och hur den ser ut. Kulörer ska anges enligt NCS- eller RAL-systemet med en särskild kod. Du kan få koden från din färghandlare.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Det beror på hur stort ditt garage eller din carport är och hur komplicerat bygget är. Saker som påverkar är till exempel storleken på byggnaden eller om du ska dra in vatten och avlopp. Kontakta oss för mer information.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga ett garage eller en carport ingår följande steg i din bygglovsprocess: Bygglovsbeslut, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in till startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag bygglov?
Nej, du behöver normalt inte bygglov för att bygga om ett garage till ett bostadsutrymme om bostaden inte är separat. Du får alltså inte lov att inreda en helt ny bostad utan bygglov. Reglerna gäller en- och tvåbostadshus, annars krävs det bygglov.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med ansökan?
Ritningarna ska visa hur byggnaden kommer se ut när bygget är klart. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd (huvudmått) samt avstånd till fastighetsgränser.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd och måttsatt.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader med både nuvarande och nya marknivåer.
- Sektionsritning skala 1:100.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver en kontrollansvarig för att bygga om ett garage till bostad. Läs mer om kontrollansvarig här.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill göra om ett garage till bostad ingår följande steg i din bygglovsprocess: Bygglovsbeslut, tekniskt samråd, startbesked, arbetsplatsbesök, slutsamråd och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag ta fram inför startbeskedet?
- Redovisning av tillbyggnadens u-värde.
- Förslag på kontrollplan.
- Ventilationsritning
- Vatten- och avloppsritning
- Brandskyddsbeskrivning.
- Färdigställandeskydd.
- Om du ändrar i bärande konstruktioner, till exempel väggar: Konstruktionsritning skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att glasa in din altan eller din balkong. Men det finns några undantag.
Undantag
Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse får du lov att göra fasadändringar utan att det kräver bygglov. Om du först ska riva altanen och sedan bygga nytt är det en tillbyggnad och en rivning, inte fasadändring. Därmed kan tillbyggnaden vara lovpliktig, och du kan behöva gör en anmälan om rivning.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur altanen kommer se ut med den nya inglasningen. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd (huvudmått) samt avstånd till tre fastighetsgränser och till andra närliggande byggnader.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd och måttsatt.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader med både nuvarande och nya marknivåer.
- Sektionsritning skala 1:100. Sektionsritningen ska vara måttsatt.
- Material och kulör. Du ska redovisa material och kulörer som ska användas. Kulörer ska anges enligt med en NCS- eller RAL kod.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende. Du ska även skicka in handlingar inför beslut om startbesked, se nedan.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill glasa in din altan ingår de här stegen i bygglovsprocessen för ditt ärende: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in till startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Nej, du behöver inget bygglov för att byta ut en befintlig kamin eller eldstad till en nyare. Men du kan behöva göra en anmälan. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver bygglov om du bygger en större skorsten utanpå fasaden eller om skorstenen är högre än 1,2 meter. Annars ska du i stället göra en anmälan. Kontakta oss om du är osäker.
Undantag
Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du bara göra en anmälan, även om fasaden påverkas eller skorstenen är högre än 1,2 meter.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan eller anmälan?
Ritningarna ska visa placeringen av kaminen eller eldstaden och placeringen av den nya skorstenen. Exempel på hur en ritning kan se ut.
Installation eller ändring av kamin eller eldstad där det finns en skorsten:
- Planritning i skala 1:100. På planritningen markerar du ut placeringen av din kamin eller eldstad.
- Produktblad för kamin/eldstad.
Vid installation där det inte finns någon skorsten:
- Planritning i skala 1:100. På planritningen markerar du ut placeringen av din kamin eller eldstad.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ritar du in skorstenen och anger måttet för höjden på skorstenen (sidan mot taknocken).
- Sektionsritning i skala 1:100. På sektionsritningen ritar du in hur skorsten/rör dras genom huset.
- Produktblad för kamin/eldstad.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Anmälan: Gör din anmälan med blanketten Bygg – Anmälan om eldstad och kamin m.m. Du hittar blanketten här.
Bygglov: Ansök om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov. Du hittar blanketten här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att installera en kamin eller en eldstad. Däremot ska den kontrolleras av sotaren innan du får lov att börja använda den.
Behöver jag bygglov?
Ja, du behöver bygglov för att bygga till en kolonistuga.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med ansökan?
Ritningarna ska visa hur kolonistugan kommer att se ut när tillbyggnaden är klar. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd samt avstånd till tre fastighetsgränser och till andra närliggande byggnader.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd och måttsatt.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån (byggnadens utsida = fasad). Du ska redovisa alla fasader med marknivå.
- Sektionsritning i skala 1:100. Sektionsritningen ska vara måttsatt.
- Beskrivning av material och kulörer. Du ska redovisa vilka material och kulörer som ska användas på tillbyggnaden. Kulörer ska redovisas med en färgkod i enlighet med NCS eller RAL. Du kan även behöva skicka in ett produktblad för till exempel en takpanna för att kunna visa hur taket ska se ut.
- Föreningens eller fastighetsägarens skriftliga godkännande.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Det kan behövas kontrollansvarig för att bygga ut din kolonistuga. Kontakta oss för mer information.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga ut din kolonistuga ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in till startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan
- Brandskyddsbeskrivning
- Eventuellt VA-ritning
- Eventuellt ventilationsritning
- Eventuellt geoteknisk undersökning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Nej, du behöver inte söka bygglov för att bygga om köket eller badrummet. Däremot behöver du göra en anmälan om ombyggnaden innebär en väsentlig ändring, till exempel att du slår ut bärande väggar, ändrar byggnadens planlösning eller flyttar vatten- och avloppsledningar.
Du bör också följa Boverkets föreskrifter och allmänna råd kring bland annat tillgänglighet, bostadsutformning, hygien, hälsa och säkerhet när du gör ändringar på byggnaden.
Du kan alltid kontakta oss om du är osäker.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med anmälan?
Ritningarna ska visa hur byggnaden kommer se ut när bygget är färdigt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska var inredd och måttsatt.
- Konstruktionsritning. På ritningen ska det framgå en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Förslag till kontrollplan.
- Eventuell ritning över värme, ventilation samt vatten- och avlopp.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur gör jag anmälan?
Du gör din anmälan med blanketterna Bygg – Anmälan om rivning, ändring av bärande konstruktion och Bygg – Anmälan om byggnadsarbete för en- och tvåbostadshus. Du hittar blanketten här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Om du behöver en kontrollansvarig eller inte beror på hur stor och komplex ändringen är. Ofta krävs det om du ska göra ändringar i bärande konstruktion eller i vatten och avlopp. Kontakta oss för mer information.
Behöver jag söka bygglov?
Du behöver ofta bygglov för att bygga en mur eller ett plank, men inte alltid. Se nedan när du behöver söka bygglov och när det inte behövs.
Du behöver inte bygglov för
- nätstängsel eller glesa spaljéer och pergolor utan tätt tak
- staket i trä, smide, glas eller liknande med en höjd på max 1,2 meter över lägsta marknivå. Det finns inga krav på genomskinlighet för ditt staket, utan konstruktionen kan vara tät.
- plank med en högsta höjd om 1,4 meter från gatuplan. Om den placeras inom 4,5 meter till fastighetsgräns ska berörd granne godkänna placeringen, gärna skriftligt.
- mur eller stödmur på max 50 centimeter över lägsta marknivå
- mur och plank kring skyddad uteplats, enligt förutsättningarna nedan.
För en- och två bostadshus inom detaljplanerat område krävs det inte bygglov för plank/mur för att ordna en skyddad uteplats:
- Planket/muren ska fästas i bostadshuset och får sträcka sig max 3,6 meter ut från bostadshusets fasad.
- Planket/muren får inte placeras inom 4,5 meter från fastighetsgränsen, om du inte har dina berörda grannars godkännande. Du bär få godkännandet skriftligt. Om du inte får placeringen godkänd av berörda grannar och du ändå vill placera plank/mur inom 4,5 meter från fastighetsgräns måste du söka bygglov.
- Planket/muren får inte placeras inom 4,5 meter till allmän plats så som gata eller park.
- Plank/mur får ha en maximal höjd på 1,8 meter över lägsta marknivå. Högre än detta kräver bygglov.
För en och tvåbostadshus utanför detaljplanerat område, områdesbestämmelser och sammanhållen bebyggelse krävs det inte bygglov för att uppföra plank/mur om:
- plank/mur placeras i omedelbar anslutning till bostadshuset, inte längre bort än 30 meter. Inom 4,5 meter från fastighetsgränsen måste du ha din grannes medgivande, annars måste du söka bygglov. Som granne räknas även till exempel åker eller skog, det är alltså inte bara bebyggda fastigheter.
- plank/mur inte hindrar sikt vid väg/korsning/kurva.
I de här fallen behöver du bygglov
- Om plank eller mur inte uppfyller förutsättningarna angivna ovan.
- Om tomten gränsar mot allmän mark som en gata, park eller cykelväg måste du alltid söka bygglov om du vill placera din skyddade uteplats närmare än 4,5 meter från tomtgränsen.
- Flerfamiljshus och bostadsrättsföreningar kan inte uppföra bygglovsbefriade åtgärder eftersom de vanligen består av bostadshus med fler än två lägenheter.
- Det finns detaljplaner som förbjuder uppförande av mur och plank. Det innebär att du inte får bygga dem alls oavsett hur höga de är. Du kan se din detaljplan via vår karttjänst.
Du kan alltid ta kontakt med en bygglovshandläggare om du är osäker på vad som gäller för dig.
Viktigt att tänka på
Även om ditt plank eller mur inte kräver ett bygglov har du alltid skyldighet att bygga på ett säkert sätt. Detta innebär till exempel att du ska ta hänsyn till sikttriangeln. Ett exempel på detta är att det vid utfarter inte får uppföras plank, mur eller staket som är högre än 0,8 meter. Se nedan bild som illustrerar de höjder och avstånd du ska följa.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur din mur eller ditt plank kommer se ut när det är färdigbyggt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel skala 1:500. På situationsplanen ritar du in placeringen på din mur eller ditt plank. Du ska också ange längd och höjd.
- Fasad- och detaljritning i skala 1:100 eller annan passande skala. På fasadritningen redovisar du hur din mur eller ditt plank ser ut.
- Sektionsritning i skala 1:100 eller annan passande skala. På sektionsritningen visar du muren eller planket i genomskärning (snitt). Där ska du rita in marknivå och ange höjd från lägsta marknivå.
- Konstruktionsritning i till exempel skala 1:50. På konstruktionsritningen ska du visa hur plank eller mur är uppbyggd och fästs i marken.
- Kontrollplan.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att bygga en mur eller ett plank.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga en mur eller ett plank ingår följande steg i bygglovsprocessen för ditt ärende: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver bygglov om du vill måla om huset på ett sätt som innebär en väsentlig förändring av fasaden, som att du vill byta kulör på ditt hus.
Undantag
Om du bor i ett område som ligger utanför detaljplan och sammanbyggd bebyggelse behöver du inget bygglov för att måla om huset, men ändringen ska alltid utföras varsamt.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan?
- Situationsplan som visar vilken/vilka byggnader som ska målas om. Du kan ladda ner en tomtkarta att använda som grund här.
- Foton på de berörda byggnaderna
- Beskrivning på vilka kulörer som gäller för vilka byggnadsdelar.
- Kulörkod, till exempel genom NCS eller RAL. Du kan få färgkoderna hos din färghandlare.
- Fasadritning i skala 1:100. Om du ska måla om delar av fasaden eller använda olika färgkulörer ska du skicka in ritningar för fasaderna som ska målas om eller berörs av målningen. Exempel på hur en ritning kan se ut.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att måla om huset.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill måla om huset ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver bygglov för att bygga ett nytt bostadshus.
Undantag
Om du redan har ett bostadshus på tomten kan du bygga ett till så kallat komplementbostadshus inom reglerna för attefallsåtgärder. Då behöver du istället göra en anmälan.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur bostadshuset kommer att se ut när det är färdigbyggt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Nybyggnadskarta eller Granskad tomtkarta. Du ska beställa en nybyggnadskarta eller en granskad tomtkarta som du kan använda som grund för att rita in byggnaden på tomten. Kartan visar befintliga plushöjder på tomten, eventuella befintliga byggnader och gränser för planbestämmelser och eventuella anslutningspunkter till vatten och avlopp. En nybyggnadskarta krävs när du bor inom detaljplanerat område, annars ska du beställa en granskad tomtkarta. Du beställer en nybyggnadskarta eller en granskad tomtkarta genom kommunen mot en avgift. Ta kontakt med oss på byggochmiljo@horby.se så skickar vi blanketten till dig tillsammans med information om gällande detaljplan.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. Du ska rita in byggnadens/byggnadernas placering på en nybyggnadskarta/granskad tomtkarta. Du ska ange avstånd till minst tre fastighetsgränser samt till närliggande byggnader.
- Markplaneringsritning i passande skala, till exempel 1:500. Du ska göra en markplaneringsritning baserad på din situationsplan. Ritningen ska visa in- och utfarter, parkering, eventuell vändplats, hårdgjorda/belagda ytor, hantering av dagvatten, placering av laddningsmöjlighet för elbil, uteplatser, sophantering, nya och gamla plushöjder samt eventuella murar/plank.
- Planritning i skala 1:100. Planritningen ska vara måttsatt. På planritningen ska du skriva in rumsfunktioner, som till exempel badrum, kök, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd. Du ska visa om fönster är fasta eller öppningsbara. Du ska också redovisa tillgängligheten i huset samt var sektioner är tagna.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån från de olika väderstrecken. Du ska även inkludera ritning på mur/plank om det är aktuellt. Du ska redovisa alla fasader med med nya och befintliga marknivåer.
- Sektionsritning i skala 1:100. Sektionsritningen ska vara måttsatt. På sektionsritningen ska du rita in huset i genomskärning (snitt) från sidan. Den ska visa bland annat golv, bjälklag och tak tillsammans med rumshöjd, byggnadshöjd, nockhöjd och totalhöjd.
- Kulör och material. Du ska beskriva vilka material du ska använda i fasaden och till taket, till exempel vilken typ av takbeläggning byggnaden ska ha. Ibland kan du behöva skicka med ett produktblad. Du ska även skicka in kulörkoder enligt exempelvis NCS- eller RAL-systemet.
- Marksektionsritning i skala 1:100. Om du ska gräva ut eller fylla upp större delar av din tomt ska du redovisa den nya byggnaden tillsammans med befintliga och nya marknivåer fram till tomtgräns för de olika väderstrecken.
- Certifierad kontrollansvarig. Du ska anmäla en person som är certifierad som kontrollansvarig, och vars certifikat är giltigt under hela byggtiden.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Du ska komplettera med ytterligare handlingar inför beslut om startbesked, se längre ner.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver en kontrollansvarig för att bygga ett nytt bostadshus. Läs mer om vad en kontrollansvarig gör här.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga ett nytt bostadshus ingår de här stegen i din bygglovsprocess: Granskning, bygglov, tekniskt samråd, startbesked, arbetsplatsbesök, slutsamråd och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Konstruktionsritningar i skala 1:50/1:100, till exempel takplan, takstolsritning, bjälklagsplan, grundkonstruktion, grundplan. Ritningarna ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Brandskyddsbeskrivning/Brandskyddsritning.
- Beräkning av byggnadens primärenergital.
- Riskbedömning över byggnationen
- Kontrollplan.
- Ritningar över värme och ventilation
- Ritningar över vatten/avlopp både invändigt och utvändigt.
- Geoteknisk undersökning
- Eventuellt färdigställandeskydd.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Vad är en pergola och en spaljé?
En pergola är en gles konstruktion med dubbla rader av fristående stöd och en överliggare däremellan. Pergolan är ofta övervuxen av klängväxter. En spaljé är också en konstruktion som, precis som pergolan, ska vara så gles att den består av 80 procent luft och 20 procent material.
Behöver jag söka bygglov?
Nej, du behöver inte söka bygglov för att sätta upp en spaljé eller pergola utan tätt tak.
Behöver jag söka bygglov?
Poolen i sig kräver inget bygglov, men beroende på hur det ska se ut runtomkring kan du ändå behöva söka bygglov, marklov eller göra en anmälan om bygget.
Då kan du behöva söka bygglov, marklov eller göra en anmälan
- Om det ska vara tak över poolen kan du behöva bygglov. Det gäller skärmtak.
- Om du bygger en altan eller terrass som är högre än 1,4 meter över markens nivå eller sätter upp ett plank eller en mur runt poolen kan du behöva söka bygglov.
- Om du schaktar eller fyller så att markens höjdläge ändras mer än 0,5 meter behöver du söka marklov. (Det är inte lovpliktigt att schakta för nedsänkning av poolen.) Läs mer om marklov.
- Om du ansluter poolen till det allmänna vattenavloppsnätet kan du behöva göra en vatten och avloppsanmälan. Den gör du hos MittSkåne Vatten
Ta gärna kontakt med kommunen i god tid innan du vill börja bygga din pool. Då kan vi hjälpa dig med vad som gäller i just ditt fall.
Lagen kräver skydd vid bassängen
Det är mycket viktigt att du bygger poolen barnsäkert och ser till att det finns bra skydd runt och över den. Det finns bestämmelser om skydd mot drunkning både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Här kan du läsa mer.
Du kan också se en film om hur du säkrar poolen eller trädgårdsdammen. Filmen är gjord av MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Behöver jag rivningslov?
Ja, om ditt förråd ligger inom detaljplanerat område så behöver du rivningslov för att riva det.
Undantag:
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du inget rivningslov eller göra anmälan för att få riva ditt förråd. Utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du heller inget rivningslov eller anmälan för ekonomibyggnader.
- För förråd som inte kräver bygglov att bygga, till exempel friggebodar och attefallshus, behövs inte heller rivningslov.
Vilka handlingar behöver jag skicka med ansökan eller anmälan?
Ritningarna ska visa placeringen av byggnaden som du vill riva. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du markera byggnaden och ange bredd och längd (huvudmått) samt avstånd till fastighetsgränser.
- Foton på befintligt hus.
- Planritning (om möjligt)
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Rivningslov: Du ansöker om rivningslov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Anmälan: Du gör din anmälan med den här blanketten: Anmälan om byggnadsarbete, eldstad eller rivningsarbete
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att riva ett förråd.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Rivningsplan som inkluderar byggnadens historia och användning, inventering av material.
- Inventering av miljö- och hälsofarliga material med information om hur dessa ska tas om hand.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Behöver jag söka rivningslov?
Ja, du behöver söka rivningslov för att riva ett bostadshus. Du behöver däremot inte rivningslov för att riva en komplementbyggnad, som ett förråd, ett garage eller en friggebod som är mindre än 25 kvadratmeter.
Undantag:
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du inget rivningslov för att riva ett bostadshus, men du behöver göra en anmälan.
- Du behöver inget rivningslov för att riva ett attefallshus, men du behöver göra en anmälan.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan eller anmälan?
Ritningarna ska visa placeringen av byggnaden som du vill riva. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i skala 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd samt placeringsmått.
- Foton på befintligt hus.
- Planritning (om möjligt)
- Rivningsplan som inkluderar byggnadens historia och användning, inventering av material och hur allt material ska tas om hand (till exempel återvinning eller återanvändning)
- Inventering av miljö- och hälsofarliga material med information om hur dessa ska tas om hand.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Rivningslov: Du ansöker om rivningslov med den här blanketten: Bygglov, marklov, rivningslov med mera
Anmälan: Du gör anmälan med den här blanketten: Anmälan om byggnadsarbete, eldstad eller rivningsarbete
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver en kontrollansvarig om du ska riva ett bostadshus. Läs mer om vad en kontrollansvarig gör här.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill riva ett bostadshus ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Rivningslov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Ohyresintyg (vid behov om tecken finns på ohyra)
- Förslag till kontrollplan med riskanalys.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att sätta upp eller ändra storleken på en skylt, och för att byta ut en skylt mot en ny skylt om det är en väsentlig ändring . Ett krav för att du ska få sätta upp en skylt är också att det som står på skylten har koppling till verksamheten som bedrivs i byggnaden eller på platsen.
Undantag
Du behöver inte söka lov för att
- sätta upp skyltar utanför detaljplanerat område, men du måste ha tillstånd från länsstyrelsen. Vissa skyltar kan också kräva tillstånd av Trafikverket.
- sätta upp skyltar inom detaljplanerat område som är mindre än 1 kvadratmeter
- sätta upp en skylt för ett tillfälligt evenemang, om skylten är uppsatt högst i 4 veckor
- en orienteringstavla vars area är högst 2 kvadratmeter
- en skylt inomhus
- valreklam i samband med val till kommunfullmäktige, regionfullmäktige, riksdagen, Europaparlamentet eller i samband med folkomröstning.
- fönsterfilm direkt på en fönsterruta/skyltfönster
Vilka handlingar behöver jag skicka in med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur det kommer att se ut när skylten är på plats. Tänk på att ritningarna ska vara tydliga och fackmannamässigt utförda och tryckta i färg.
- Detaljritning på skylt 1:20/1:50. På detaljritningen redovisar du skyltens storlek och budskap samt anger bredd, höjd och eventuellt djup. Om skylten ska ha intern eller extern belysning ska detta också redovisas.
- Situationsplan i skala 1:500. På situationsplanen markerar du med en pil ut var på byggnaden/fasaden eller tomten skylten ska placeras.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ritar du in var på byggnadens fasad skylten ska placeras. Du ska också ange höjdmått från marken till nedre delen av skyltens placering.
- Fotomontage som visar hur din skylt kommer att se ut på fasaden eller på platsen.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med den här blanketten: Uppförande av skylt mm.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag någon kontrollansvarig?
Nej, du behöver generellt ingen kontrollansvarig för att sätta upp en skylt.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill sätta upp en skylt ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Kontrollplan med riskbedömning
- Eventuell konstruktionsbeskrivning/ritning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att bygga ett skärmtak. Men det finns undantag.
Undantag
Följande undantag gäller enbart för en- och tvåbostadshus:
- Skärmtaken är tillsammans inte större än 15 kvadratmeter. Men taken får inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte grannen medger det. Då behövs ändå bygglov.
- Ditt skärmtak ryms inom reglerna för attefallsåtgärder för tillbyggnad. Du behöver dock göra en anmälan för attefallsåtgärder.
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse får du bygga max 50 kvadratmeter utan bygglov.
Tänk på
Om tomten gränsar mot allmän mark, som till exempel gata, park eller cykelväg, får du inte placera ditt skärmtak närmare den gränsen än 4,5 meter.
Vilka handlingar behöver jag skicka med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur skärmtaket kommer att se ut när det är färdigt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in skärmtaket och ange bredd och längd samt avstånd till minst tre fastighetsgränser och till närliggande byggnader.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du till exempel rita in stolpar och takets utbredning. Planritningen ska vara måttsatt.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ritar du in skärmtaket sett från sidan. Om det finns fler fasader på skärmtaket ska de också redovisas.
- Sektionsritning i skala 1:100.
- Beskrivning på material och kulörer för den nya takkupan. Kulörer ska anges med NCS- eller RAL kod. Du kan även behöva skicka in ett produktblad för vissa delar, till exempel takmaterial.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Bygglov: Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Anmälan: Du gör en anmälan med blanketten Bygg – Anmälan om byggnadsarbete för en- och tvåbostadshus som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att bygga skärmtak.
Hur ser processen för mitt ärende ut?
Om du vill bygga skärmtak och behöver söka bygglov ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Vad är solpaneler och solfångare?
Solpaneler och solfångare är en energikälla som kan skapa el eller värma upp vatten med hjälp av solen.
Behöver jag söka bygglov?
Nej, inte om du monterar solcellspaneler eller solfångare där de följer byggnadens form, du inte placerar dem på en byggnad som bedöms som särskilt värdefull eller om byggnaden/området ligger inom riksintresse för totalförsvaret.
Då behöver du bygglov
- Du vill placera en solenergianläggning på en byggnad eller i ett område där
- byggnaden bedöms som särskilt värdefull i enlighet med 8 kap 13 § Plan- och bygglagen
- detaljplanen anger en utökad bygglovsplikt för just solenergianläggningar
- solpanelerna eller solfångarna inte följer byggnadens form, till exempel är vinklade upp från taket
- solpanelerna eller solfångarna integreras i byggnaden på något sätt, exempelvis som ersättning för tak- eller fasadmaterial
- byggnaden ligger inom område som är av riksintresse för totalförsvaret
- om solpanelen/solfångaren placeras på en fristående ställning på en sådan höjd att det räknas som en byggnad (skärmtak)
I vår kommun har vi flera områden med riksintressen för totalförsvarets militära del. Riksintressena omges av så kallade påverkansområden. Inom påverkansområden för buller eller annan risk samt övriga påverkansområden krävs bygglov för att montera solcellspaneler och solfångare på byggnader. Kontakta oss för att ta reda på om din fastighet ligger inom riksintresse för totalförsvaret eller kolla på kartan för Områdesskydd i Hörby som du hittar här.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan?
Ritningarna ska visa hur anläggningen kommer att se ut när det är färdigbyggt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i skala 1:500. På situationsplanen ska du markera ut vilken byggnad/byggnader som gäller och hur panelerna placeras på byggnaden.
- Takplansritning i skala 1:100. På ritningen ska du rita in solpanelernas placering.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ritar du in solpanelernas placering. Ritningen ska vara måttsatt. Fasadritning kan i vissa fall bytas ut mot ett fotomontage med solpanelernas placering redovisade på byggnadens tak.
- Sektionsritning i skala 1:100. På sektionsritningen ritar du in solpanelernas placering och lutning. Ritningen ska vara måttsatt.
- Produktblad på den valda produkten.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver normalt ingen kontrollansvarig för att installera solpaneler och solfångare. Men om du ska sätta upp solpaneler och solfångare på flerbostadshus behövs en kontrollansvarig.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill sätta upp solpaneler och solfångare och måste söka bygglov ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Kontrollplan med riskbedömning
- Teknisk beskrivning
- Eventuell konstruktionsritning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Mer information
Du kan får rådgivning och tips på att spara energi av vår energi- och klimatrådgivare.
På Energimyndighetens webbplats finns mer information om solenergi
Behöver jag bygglov?
Ja, om du bor inom detaljplanerat område och takbytet innebär en väsentlig ändring av fasaden måste du söka bygglov. Det gäller till exempel om du vill byta färg, form eller material på taket.
Undantag
Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du inget bygglov för att byta tak.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med ansökan?
Normalt behöver du inte skicka in några ritningar när du ska byta takmaterial. Men om du ändrar taklutningen vid takbytet ska du skicka med ritningar som visar hur huset kommer se ut när ändringarna är klara. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. Du ska markera i situationsplanen vilken/vilka byggnader på tomten som du ska byta tak på.
- Fasadritning i skala 1:100. Om du ska göra en större ändring till exempel byta från takpannor till plåttak behöver du redovisa detta i en fasadritning. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån.
- Foton på befintlig byggnad.
- Produktblad på det valda materialet, inklusive eventuella ytbehandlingar.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att byta tak.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill byta tak ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked, slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att bygga en takkupa. Men det finns några undantag.
Undantag
- Om din takkupa ryms inom reglerna för attefallsåtgärder behöver du inte söka bygglov. Då behöver du i stället göra en anmälan. Inom attefallsåtgärderna får du bygga totalt två takkupor. Det innebär att om du redan har en takkupa sedan tidigare, så får du bara utöka med en takkupa. Om du redan har två takkupor får du inte utföra ny takkupa som attefallsåtgärd.
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du inte göra någon ansökan eller anmälan.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan eller anmälan?
Ritningarna ska visa hur huset kommer se ut när takkupan är färdigbyggd. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. Du ska markera i situationsplanen vilken/vilka byggnader på tomten som du ska bygga takkupan på.
- Fasadritning skala 1:100 med huvudmått. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån. Du ska redovisa alla fasader som berörs med marknivå.
- Sektionsritning skala 1:100 med huvudmått. På sektionsritningen ska du rita in huset och takkupan i genomskärning (snitt) från sidan.
- Planritning i skala 1:100 med huvudmått. På planritningen ska du rita in den nya takkupans placering. Du ska även skriva in rumsfunktioner som till exempel toalett, kök med mera.
- Foton på hur byggnaden ser ut idag.
- Beskrivning på material och kulörer för den nya takkupan. Kulörer ska anges med NCS- eller RAL kod. Du kan även behöva skicka in ett produktblad för vissa delar, till exempel en takpanna eller ett fönster.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Bygglov: Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Anmälan: Du gör en anmälan med blanketten Bygg – Anmälan om byggnadsarbete för en- och tvåbostadshus som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Det beror på hur stort och komplext bygget blir. Kontakta oss för mer information.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga takkupa ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglovsbeslut, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar ska jag skicka in till startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning.
- Eventuell beräkning på takstol.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Vad är en altan eller terrass?
En altan eller terrass kan bestå av olika sorters material, till exempel trä, stål eller betong. Boverket definierar en altan som en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken. Detta innebär att en uteplats av trädgårdsplattor direkt på mark inte är att betrakta som en altan, men ett trädäck kan bedömas vara en altan beroende på hur det utförs. En terrass är en konstruktion som oftast är placeras ovanpå en annan byggnadsdel, till exempel taket.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov om terrassen eller altanen är högre än 1,8 meter från lägsta marknivå upp till ovansida räcke. Altanen eller terrassen kan också krävs bygglov om det har en lägre höjd, men sträcker sig mer än 3,6 meter ut från bostadshuset eller placeras inom 4,5 meter från en fastighetsgräns.
Du kan läsa mer på Boverkets hemsida där du även hittar fler exempel.
Undantag
För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter. Du kan placera altanen inom 4,5 meter till fastighetsgräns om du får den berörda grannens godkännande.
Detta undantag gäller inte för byggnader som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.
Vilka handlingar ska jag skicka in med ansökan?
Ritningarna ska visa hur tomten eller huset kommer se ut efter att terrassen/altanen är färdigbyggd. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i skala 1:500. På situationsplanen ska du rita in terrassen eller altanen och ange bredd och längd samt avstånd till minst tre fastighetsgränser och till närliggande byggnader.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån. Du ska redovisa alla fasader med md befintliga och nya marknivåer.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du rita in hur terrassen/altanen ser ut sett ovanifrån och sätta ut huvudmått.
- Sektionsritning i skala 1:100.
- Beskrivning av material och kulörer. Kulörer ska anges med en kod i enlighet med NCS eller RAL.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Nej, du behöver ingen kontrollansvarig för att bygga terrass eller altan.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga terrass eller altan ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar ska jag skicka in till startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt söka bygglov för att bygga uterum. Men det finns några undantag.
Undantag
- Om uterummet ska byggas ihop med bostadshuset och är max 15 kvadratmeter stort så kan det rymmas inom reglerna för attefallsåtgärder. Du behöver dock göra en anmälan för åtgärden.
- Om uterummet ska byggas fristående och är max 30 kvadratmeter så kan det inrymmas inom reglerna för attefallsåtgärder. Du behöver dock göra en anmälan för åtgärden.
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och inte ingår i sammanhållen bebyggelse får du bygga max 40 kvadratmeter eller upp till 50 % av huvudbyggnadens area utan bygglov. Detta innebär till exempel att du får lov att bygga till med 30 kvadratmeter om din huvudbyggnad är 60 kvadratmeter stor, och att du får bygga till med 40 kvadratmeter om din huvudbyggnad är 100 kvadratmeter stor.
Vilka handlingar ska jag skicka in med ansökan?
Ritningarna ska visa hur uterummet kommer se ut när det är färdigt. Om uterummet ska byggas ihop med bostadshuset ska du rita in det tillsammans med det befintliga huset för att visa hur helheten kommer se ut. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in uterummet och ange bredd och längd samt avstånd till minst tre fastighetsgränser och till närliggande byggnader.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du till exempel rita in stolpar, glasindelningar och öppningar. Om uterummet ska byggas ihop med bostadshuset, ska uterummet redovisas med befintlig byggnad. Du ska skriva vad rummen i befintlig byggnad används som, till exempel kök eller vardagsrum.
- Fasadritning i skala 1:100. På fasadritningen ritar du in uterummet sett från sidan. Om uterummet ska byggas ihop med bostadshuset, ska uterummet redovisas med befintlig byggnad. Om det finns fler fasader på uterummet ska de också redovisas.
- Sektionsritning skala 1:100.
- Beskrivning av material och kulörer. Kulörer ska anges med en kod i enlighet med NCS eller RAL. Du kan även behöva skicka in produktblad för till exempel takpannor.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Det beror på hur stort uterummet ska bli och hur komplext bygget är. Kontakta oss för mer information.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga uterum ingår de här stegen i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked, slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in inför startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner, grundläggning och ingående material. Ritningen ska inkludera hur uterummet fästs i befintligt hus om det görs som en tillbyggnad.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt bygglov för att inreda din vind som bostad. Tänk på att även sådant som att sätta in takfönster eller takkupor kan kräva bygglov.
Undantag
Om du vill inreda ytterligare bostad i ditt enbostadshus så kan det inrymmas inom reglerna för attefallsåtgärder. Du behöver dock göra en anmälan för åtgärden.
Vilka handlingar behöver jag skicka in med ansökan eller anmälan?
Ritningarna ska visa hur vinden kommer se ut när den är färdigbyggd. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in vilken byggnad på tomten som omfattas av ändringen.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd och måttsatt.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån. Du ska redovisa alla fasader med både nuvarande och nya marknivåer.
- Sektionsritning i skala 1:100. På sektionsritningen ska du rita in huset i genomskärning (snitt) från sidan. Här ska du bland annat redovisa takhöjden.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Bygglov: Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Anmälan: Du gör en anmälan med blanketten Bygg – Anmälan om byggnadsarbete för en- och tvåbostadshus som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Ja, du behöver normalt en kontrollansvarig för att göra om en vind till bostad. Läs mer om vad en kontrollansvarig gör här.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill göra om vinden till bostad ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, tekniskt samråd, startbesked, arbetsplatsbesök, slutsamråd och slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar behöver jag skicka in till startbeskedet?
- Redovisning av u-värde.
- Kontrollplan med riskbedömning
- Ventilationsritning.
- Vatten- och avloppsritning.
- Brandskyddsbeskrivning.
- Om du ändrar i bärande konstruktioner, till exempel väggar: Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. På ritningen ska det framgå en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Behöver jag söka bygglov?
Nej, du behöver inte söka bygglov för att slå ut en vägg. Men om väggen är bärande behöver du göra en anmälan om ändring av bärande konstruktion.
Vilka handlingar ska jag skicka in med anmälan?
Ritningarna ska visa hur planlösningen kommer se ut när väggen är borta. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i en passande skala, till exempel 1:500. Du ska markera vilken byggnad på tomten som ändringen sker i.
- Planritning i skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar.
- Konstruktionsritning i skala 1:10/1:20. På ritningen ska du beskriva vilket material balken består av samt dimensioner med mera.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur gör jag anmälan?
Du gör en anmälan med blanketten Bygg – Anmälan om rivning, ändring i bärande konstruktion m.m. som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Om du behöver kontrollansvarig beror på hur stort och komplext ingreppet är. Kontakta oss för mer information.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill slå ut en bärande vägg ingår följande steg i processen: Startbesked och slutbesked.
Behöver jag söka bygglov?
Ja, du behöver normalt söka bygglov för att bygga ett växthus eller ett förråd. Men det finns några undantag.
Undantag
- Ditt växthus eller förråd på max 15 kvadratmeter ryms inom reglerna för friggebodar.
- Ditt växthus eller förråd på max 30 kvadratmeter ryms inom reglerna för attefallsåtgärder. Då behöver du dock göra en anmälan för ditt växthus eller förråd.
- Bor du i ett område som är utanför detaljplan och inte ingår i sammanhållen bebyggelse får du bygga max 40 kvadratmeter eller upp till 50 % av huvudbyggnadens area utan bygglov. Detta innebär till exempel att du får lov att bygga till med 30 kvadratmeter om din huvudbyggnad är 60 kvadratmeter stor, och att du får bygga till med 40 kvadratmeter om din huvudbyggnad är 100 kvadratmeter stor.
Vilka handlingar ska jag skicka med min ansökan eller anmälan?
Ritningarna ska visa hur växthuset eller förrådet kommer se ut när det är färdigbyggt. Exempel på hur en ritning kan se ut.
- Situationsplan i passande skala, till exempel 1:500. På situationsplanen ska du rita in byggnaden och ange bredd och längd (huvudmått) samt avstånd till minst tre fastighetsgränser och till närliggande byggnader.
- Planritning skala 1:100. På planritningen ska du rita in till exempel rumsfunktioner, fönster- och dörröppningar samt väggtjocklekar. Planritningen ska vara inredd och måttsatt.
- Fasadritning skala 1:100. På fasadritningen ska du rita in hur byggnaden ser ut utifrån. Du ska redovisa alla fasader med både nuvarande och nya marknivåer.
- Sektionsritning skala 1:100. På sektionsritningen ska du rita in huset i genomskärning (snitt) från sidan. Den ska visa bland annat golv, bjälklag och tak.
- Beskrivning av material och kulörer. Kulörer ska anges med en kod i enlighet med NCS eller RAL. Du kan även behöva skicka in produktblad för till exempel takpannor.
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.
Hur ansöker jag?
Bygglov: Du ansöker om bygglov med blanketten Bygg – Bygglov, marklov, rivningslov och tidsbegränsat bygglov som du hittar här.
Anmälan: Du gör en anmälan med blanketten Bygg – Anmälan om byggnadsarbete för en- och tvåbostadshus som du hittar här.
Hur lång tid tar det?
Varje ärende har sina egna förutsättningar. Därför kan vi säga hur lång handläggningstiden blir först när vi har börjat granska ditt ärende.
Behöver jag en kontrollansvarig?
Om du ska bygga ett enkelt växthus eller förråd på villatomten behövs ingen kontrollansvarig.
Hur ser processen ut för mitt ärende?
Om du vill bygga växthus eller förråd ingår följande steg i bygglovsprocessen: Bygglov, startbesked, slutbesked.
Läs mer om bygglovsprocessen här.
Vilka handlingar ska jag skicka in till startbeskedet?
- Konstruktionsritning i skala 1:50/1:100. Ritningen ska visa en detaljerad beskrivning av konstruktionen, till exempel dimensioner och ingående material.
- Kontrollplan med riskbedömning
Du kan behöva skicka in ytterligare handlingar eller detaljer än de som beskrivits ovan om vi vid vår granskning bedömer att det behövs. Vi kommer då att förelägga dig att komplettera ditt ärende.