En ny evenemangsstrategi för framtidens Hörby

En marknadsgång kantad med stånd som säljer korv och godis. Stora mängder människor rör sig på vägen.

Hörby kommuns evenemangsstrategi håller på att revideras. Den uppdaterade versionen förväntas bli färdig i början av 2025.

En evenemangsrik kommun

Hörby är en kommun med rik evenemangsanda och etablerade traditioner. Arrangemang som Hörby marknad, kulturkalaset och allsången lockar både invånare och besökare och visar upp kommunen från sin allra bästa sida.

Just därför läggs nu extra stor omsorg när det är dags att revidera kommunens evenemangsstrategi, som ligger till grund för hur kommunens evenemang sköts. Under hösten har tre workshops hållits, där olika grupper av intressenter har fått dela med sig av sina idéer och tankar. Representanter från näringslivet, civilsamhället, evenemangsarrangörer, kommunens sektorer och livsmiljönämnden har tillsammans diskuterat vad den nya strategin bör innehålla.
– Ett mål med den nya strategin är att etablera Hörby som helhet som en attraktiv destination, säger Emma Sander, destinations- och evenemangsstrateg på kommunen.

En marknadsgång kantad med stånd. Stora mängder människor rör sig på vägen under en molnig ljus himmel.
Hörby marknad lockar tusentals människor varje år.

”Vi kan skapa något riktigt bra”

Strategin ska utgå från kommunens fokusområden, och under workshoparna har deltagarna reflekterat kring frågor som:

  • Hur kan evenemang bidra till ett blomstrande näringsliv?
  • På vilket sätt kan evenemang ge ett levande Hörby?
  • Hur kan evenemangen bidra till ett gott liv för invånarna?

Peter Johansson, ordförande i livsmiljönämnden, ser fram emot den kommande strategin.
– Jag är stolt över våra evenemang och ser fram emot att utveckla dem ännu mer. Att vi tar in synpunkter från både nämnden, tjänstemän och föreningar gör att vi kan skapa något riktigt bra.

Strategin förväntas beslutas i kommunstyrelsen i början av 2025.