Höga betyg för Hörbys äldreboenden – Källhaga toppar
De nyligen publicerade resultaten från socialstyrelsens årliga brukarundersökning visar att äldreboendena i Hörby kommun får höga betyg, och Källhaga äldreboende sticker ut.
Hög kvalitet över hela kommunen
Varje år utför socialstyrelsen en brukarundersökning som går ut till äldreboenden och brukare av hemtjänst i hela landet. Enkätsvaren ger underlag som ansvariga i kommun och verksamhet kan använda för att utveckla äldreomsorgen utifrån de äldres perspektiv. Nu har alltså resultatet från 2023 års brukarundersökning publicerats och Hörbys äldreboenden profilerar sig genom att ligga över snittet för både Skåne och nationellt. Sanna Sandström, verksamhetschef på Vård och omsorg, är nöjd.
– Alla verksamheter i Hörby har gjort ett jättebra resultat, vi ser förbättringar på många viktiga områden.
Källhaga sticker ut
Källhaga äldreboende fortsätter att imponera med sina resultat. För fjärde året i rad får de nu toppbetyg i nöjdhet på helhetsintryck, och i år når de dessutom 100% nöjdhet i åtta andra viktiga frågekategorier – en mer än förra året.
Verksamhetens interna mål är till stor del baserade på socialstyrelsens enkät och efter att resultaten publiceras går enhetscheferna igenom dem med medarbetare. Utifrån resultatet tas en handlingsplan fram som ligger till grund för nästa års arbete. Enkätundersökningen är därför en viktig grundsten i kvalitetsarbetet året om.
Fokus på måltidsupplevelser och aktiviteter
Johanna Palmér, avgående enhetschef för Källhaga och verksam under tiden enkäten gick ut, menar att en viktig del av framgångsfaktorn för just Källhaga äldreboende är den handlingsplan som ladas utifrån förra årets resultat.
– Även om vi fick bra resultat då också kan man ju alltid bli bättre. Vi har haft ett stort fokus på måltidsupplevelser och aktiviteter, och det är ju två kategorier vi nådde 100% nöjdhet på nu. Vi jobbar också mycket utifrån nationella värdegrunder med fokus på brukarens självbestämmande, och vikten av att ha en meningsfull vardag.
Hon nämner särskilt café Källan, en aktivitetsverksamhet som öppnade 2022 och som erbjuder aktiviteter och social samvaro till både Källhagas brukare och andra äldre i kommunen. Det är viktigt att ibland bryta vardagen och träffa andra människor, menar hon. Så de jobbar med måltider, aktiviteter och högtider; tillfällen som stimulerar till diskussion och dialog mellan brukarna.
Verksamhetschef Sanna Sandström flikar in:
– Det är en fin balans där, hur bryter man vardagen lagom mycket utan att orsaka överstimulans? Samtidigt kan man genom aktiviteterna tillgodose flera behov samtidigt: De som vill ha sällskap och stimulans går till caféet, och då blir det lugnt och skönt på avdelningen, vilket är något som andra uppskattar.
”Lite lättare och lite roligare”
Ulrika Sandkvist är vård- och omsorgsambassadör och medarbetare på Källhaga äldreboende. Hon menar att resultatet betyder väldigt mycket även för medarbetarna.
– Vi jobbar alltid för att nå de mål vi har satt för oss, och för det krävs ett starkt samarbete internt. Så när man får så här goda resultat växer vi såklart själva också lite. Allt blir lite lättare och lite roligare.
Annelie Olin är tillförordnad enhetschef och ska ta över det arbete som Johanna Palmér har påbörjat.
– Det är förstås ett stort arbete att hålla sig kvar i toppen. Nu ska vi gå igenom resultatet med våra medarbetare och arbeta fram en ny handlingsplan för kommande period. Och så ska vi såklart fira lite också!