Från ansökan till beslut
Ansökan
Du som är äldre och vill ansöka om stödinsatser inom äldreomsorgen ska ansöka med den här blanketten: Ansökan om insats enligt Socialtjänstlagen
Du som lever med en funktionsnedsättning och vill ansöka om stödinsatser enligt LSS ska ansöka med den här blanketten: Ansökan om insats enligt Lagen om särskilt stöd
Vad händer när jag ansökt?
Det är socialsekreteraren som fattar beslut om olika former av stöd och hjälp. Socialsekreteraren bedömer varje fall individuellt, och hjälpen du får beror på vad just du behöver och vad du inte kan göra själv.
Besök
När socialsekreteraren har tagit emot din ansökan kontaktar hen dig för att boka tid för hembesök. Närstående får gärna vara med vid besöket. Tillsammans går ni igenom vad du klarar av på egen hand och vad du behöver hjälp med.
Dokumentation
Socialsekreteraren dokumenterar ert samtal och skriver ett så kallat beslutsunderlag. Sedan gör hen en utredning utifrån informationen hen fått. Ibland behövs även information från till exempel läkare eller undersköterska. Vi frågar alltid dig om vi får ta del av den sortens uppgifter.
Till sist fattar socialsekreteraren ett beslut som grundas på socialtjänstlagen och kommunens fastställda riktlinjer.
Beslut
Socialsekreterarens beslut kan antingen vara ett bifall eller ett avslag. Om det är ett bifall får du den hjälp som du ansökt om. Om det är ett avslag får du inte hjälpen.
Du får alltid beslutet hemskickat skriftligt. Om det behövs ringer vi också upp dig och berättar om beslutet.
I beslutet ska det stå tydligt vilken hjälp som du har rätt till, och vad du eventuellt fått avslag på. Om du får ett avslag kan du överklaga beslutet. Läs mer om det på den här sidan: Vad gör jag om jag får avslag?
Beställning
Om du får bifall på din ansökan skickas en beställning till chefen för personalgruppen som ska utföra din hjälp. I beställningen finns informationen om dig som de behöver för att kunna hjälpa dig. Personalen kontaktar dig för att ni ska komma överens om när hjälpen ska starta. Ni planerar hjälpen tillsammans och skriver en så kallad genomförandeplan. Här ska du få möjlighet att vara delaktig och påverka när och hur du vill ha din hjälp.
Uppföljning
Om ditt behov förändras kan du när som helst ansöka om mer hjälp. Dessutom gör någon av socialsekreterarna en uppföljning varje år. Uppföljningen görs genom att vi besöker dig hemma.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.