Trygghetslarm

Trygghetslarm är en biståndsfri insats i Hörby kommun. Med ett trygghetslarm kan du dygnet runt komma i kontakt med personal i hemtjänsten om det skulle hända dig något.

För att få ett trygghetslarm installerat tar du kontakt med koordinator inom hemtjänsten på det område du bor på. Alla invånare i kommunen har möjlighet att ha trygghetslarm hemma.

Så fungerar larmet

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till telenätet (antingen fast telefoni eller mobilt abonnemang hos Telia). En trådlös larmknapp sätts på armen eller i ett band runt halsen. När du trycker på knappen kommer du i kontakt med Trygghetscentralen som är bemannade dygnet runt. De meddelar hemtjänsten direkt, att du är i behov av hjälp från dem.  Du kan prata med personalen på Trygghetscentralen utan att lyfta en telefonlur och du hörs var du än befinner dig i bostaden.

Om situationen är akut, ring 112.

Kostnad

Installationsavgiften för larmet är 300 kr. Därefter kostar trygghetslarmet 300 kr i månaden. Är ni två som bor i samma bostad och båda är i behov av ett trygghetslarm, kostar en extra larmknapp 150 kr/månad.

Nycklar och digitala lås

Inom hemtjänsten använder vi oss av digitala lås. Detta för att minska personalens hanteringar av nycklar och göra det enklare för oss att komma in till dig när du behöver hjälp. När du får ett trygghetslarm kommer ett digitalt lås att installeras hos dig. Du kommer behöva lämna en nyckel till oss som förvaras i ett spårbart nyckelskåp. Denna nyckel behövs för att säkerställa att vi alltid kan komma in till dig när du behöver hjälp, ifall det digitala låset av någon anledning skulle sluta fungera.

Fick du hjälp av informationen på sidan?