Bygglov – så går det till
Här kan du läsa om hur bygglovsprocessen går till. Glöm inte att du måste ha fått startbeskedet innan du får påbörja bygget.
Här kan du läsa om hur bygglovsprocessen går till. Glöm inte att du måste ha fått startbeskedet innan du får påbörja bygget.
Om du har tankar på att bygga om är det bra om du redan tidigt tar kontakt med oss på kommunen. Då kan vi hjälpa dig att se vad det finns för förutsättningar att bygga det som du har tänkt. Det kan till exempel handla om hur stor byggrätten är och om att det finns begränsningar för hur högt du får bygga. Du kan boka ett kortare besök med oss via hemsidan, eller så kan du ta kontakt med oss för att boka in ett längre möte, antingen hos oss eller på platsen för byggnationen.
Det är bra att redan tidigt ha förutsättningarna klara, så att du slipper göra stora ändringar i din idé i efterhand.
När du har bestämt hur ditt bygge ska se ut, ska du lämna in din bygglovsansökan. Du gör din ansökan med den här blanketten.
Du kan lämna handlingar hos oss, antingen i receptionen på Ringsjövägen 4 i Hörby under receptionens öppettider eller genom att du bokar en besökstid via hemsidan. Vill du ha ett längre möte antingen på plats hos oss eller ute på platsen för byggnationen kan du ta kontakt med oss, så bokar vi in det.
Skicka in din ansökan med alla handlingar till Bygg och Miljö på Hörby kommun.
Vad du behöver skicka in beror på vad det är du ska bygga, men handlingarna ska tydligt visa vad det är för något du ska bygga. Ofta behöver du skicka med en situationsplan, fasadritning, planritning och sektionsritning. Det ska alltid finnas en kontrollplan (läs mer under rubriken Kontrollplan). Du kan också behöva skicka in exempelvis en konstruktionsritning eller en nybyggnadskarta. Kontakta oss gärna om du är osäker.
När du lämnar in din ansökan blir den diarieförd. Det betyder att den registreras i vårt system och får ett eget nummer. När det är gjort får du en bekräftelse på att vi har tagit emot din ansökan.
Sedan får ditt ärende en handläggare som kommer granska ärendet och kontrollerar att ärendet är komplett. Om något saknas kommer vi att förelägga dig att skicka in det. När alla nödvändiga handlingar är inskickade får du en meddelande från oss.
Det ska alltid finnas en kontrollplan vid bygglovsärenden. I kontrollplanen ska det stå vilka kontroller som krävs i projektet, och vem som kommer att utföra dem. Det ska även framgå hur kontrollerna ska ske, och vad resultatet ska jämföras med.
Du som bygger räknas som byggherre, och är ansvarig för att det skrivs en kontrollplan och att den följs. Vid enklare byggen kan du själv skriva den. Om bygget är mer komplicerat krävs en kontrollansvarig (läs mer under rubriken Kontrollansvarig), som hjälper dig med planen. Kontrollplanen godkänns sedan av kommunen.
Du kan läsa mer om kontrollplaner på Boverkets webbplats.
Innan du tar fram förslag till kontrollplan behöver du göra en riskbedömning. De identifierade riskerna och riskåtgärderna i riskbedömningen noteras sedan som kontrollpunkter i kontrollplanen. Enklare åtgärder som plank, eldstäder, uterum eller mur kräver ingen riskbedömning.
Det krävs att projektörer och entreprenörer är utsedda innan arbetet med en riskanalys kan påbörjas. Bäst är om samtliga parter som är involverade i ditt projekt hjälps åt att ta fram risker och riskåtgärder. Hur komplex din åtgärd är påverkar omfattningen av handlingarna.
Kom ihåg att lämna in en organisationslista med aktörer som varit involverade i riskbedömningen. En riskbedömningen ska aldrig innehålla punkter om arbetsmiljö utan endast byggtekniska frågor.
När din ansökan har kommit in delas den ut till en handläggare och vi påbörjar handläggningen av ditt ärende. Under vår granskning tittar vi bland annat på om det du vill bygga ligger inom eller utanför en detaljplan.
Om ansökan gäller en åtgärd som ligger utanför, eller avviker från, detaljplanen måste vi underrätta grannar och organisationer som berörs av bygget. Detta för att de ska få möjlighet att yttra sig. Deras yttranden blir sedan en del av underlaget för beslutet. Grannar och andra berörda kan ha rätt att yttra sig även i andra fall. Det kan ta upp till tre veckor att utföra grannhörandet.
Om din ansökan inte är komplett hör vi av oss till dig, så att du kan komplettera med de handlingar som saknas. Det är viktigt att du inkommer med handlingarna skyndsamt eller kontaktar oss om du behöver hjälp, för att undvika att handläggningstiden fördröjs.
Om det är ett enklare ärende kan handläggaren själv ta beslut om bygglov. Men om ärendet är mer komplicerat, tas ärendet upp på bygg- och miljönämndens möte som hålls en gång i månaden (under juli görs uppehåll). Det gäller även om någon granne eller annan berörd part har synpunkter på ditt byggande, eller om handläggaren av någon annan anledning bedömer att det behövs.
I bygg – och miljönämnden avgör politikerna vilket beslut som ska fattas. Du som söker kan såklart också föra en dialog med kommunen och dra tillbaka din ansökan under tiden.
Från det att ansökan inkommit har vi upp till 10 veckor på oss att ta beslut i ditt ärende. I särskilda fall kan tiden dock förlängas med ytterligare 10 veckor. Vi kan även förelägga dig att komma in med kompletteringar eller ändringar av din ansökan. Gör vi detta inom tre veckor från att din ansökan inkommit, räknas de 10 veckorna från den dag då dina fullständiga kompletteringar kommit in till oss. Proceduren kan upprepas ett flertal gånger för att få fram korrekt underlag för vårt beslut.
Du kan påverka handläggningstiden genom att vara noggrann med de handlingar du lämnar in. Ärenden som ska upp i bygg- och miljönämnden tar generellt längre tid för beslut.
Vi brukar ha som flest ansökningar under våren och tidig sommar. Om du planerar att bygga under den perioden, så rekommenderar vi därför att du inkommer med dina handlingar så tidigt som möjligt.
Läs mer: Tidsfrister för handläggning – PBL kunskapsbanken – Boverket
Du betalar en avgift för handläggningen av ditt ärende enligt en taxa som kommunfullmäktige har beslutat. Avgiften tas ut för varje åtgärd som du söker för. Detta innebär till exempel att en avgift tas ut för att både riva en byggnad och bygga en ny, eller att göra flera lovpliktiga åtgärder på samma byggnad så som att byta kulör, bygga till och uppföra ett plank.
I vissa fall kan det vara så att du bor inom en nyare detaljplan som antogs under den äldre Plan- och bygglagen eller den nya Plan- och bygglagen. I samband med att du söker ett bygglov som innebär att du bygger till eller bygger nytt ska du då även betala en planavgift.
Hörby kommun tar främst ut fasta avgifter för alla våra lovärenden. Vissa ärenden betalas genom en timtaxa. Om du är osäker på vad ditt ärende kommer att kosta kan du ta kontakt med en handläggare. Du kan läsa den gällande taxan i kommunens lista på avgifter och taxor. Dokumentet heter: ”Taxa för bygg- och miljönämndens verksamhet enligt
plan- och bygglagen”
Om handläggningen av ditt ärende drar över de tio veckor vi har på oss att handlägga ditt ärende reduceras avgiften för lovet med en femtedel av bygglovskostnaden för varje vecka (7 dagar) som vi går över tiden. Notera att det enbart gäller kostnaden för lovet, inte för startbesked eller slutbesked med tillhörande kostnader. I taxan står det specificerat vad som räknas som bygglovskostnaden, och som är aktuell för en eventuell reducering.
Läs mer: Reduktion av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan – PBL kunskapsbanken – Boverket
Din ansökan kan antingen bli beviljad, avslagen eller avvisad på grund av att ansökan inte har varit komplett. Beslut fattas normalt inom tio veckor från att vi har fått din kompletta ansökan. Bygglovet får verkställas fyra veckor efter att beslutet har kungjorts.
Om beslutet har tagits av handläggaren skickar hen det direkt till dig. Om beslutet tas på bygg- och miljönämndens möte publiceras ett justerat (godkänt) protokoll runt en vecka efter att mötet ägt rum. Protokollet publiceras på vår digitala anslagstavla.
Innan du får påbörja det arbete du sökt lov för, så måste du ha fått ett startbesked. I vissa fall kan du även kallas till ett tekniskt samråd. Startbeskedet skickas tidigast fyra veckor att beslutet har kungjorts.
När du får ditt beslut skickat till dig får även dina grannar och andra berörda parter beskedet om att du fått bygglov. Beslutet skickas ut via mejl eller brev, och skrivs även i lokala tidningar. Det kallas för kungörelse.
När du har fått beslutet måste du börja bygga inom två år. Om du inte har börjat då, slutar det beviljade bygglovet att gälla. Har du fått startbesked, så gäller bygglovet i fem år.
Om du inte får din ansökan om bygglov beviljad kan du göra ett överklagande. Du måste lämna in överklagan skriftligt senast tre veckor efter att du har fått beskedet.
Om vi får in överklagandet inom tre veckor lämnar vi det och handlingarna till länsstyrelsen för prövning. Bygg- och miljönämnden omprövar alltid ett ärende som överklagas innan det skickas vidare till Länsstyrelsen.
I överklagandet ska du skriva varför du vill att beslutet ändras, och på vilket sätt det ska ändras. Skicka också med eventuella handlingar som du tycker är viktiga. Glöm inte att underteckna och skicka med beslutsdatum och diarienummer, och dina personuppgifter.
När du fått beslutet om bygglov kan kommunen kräva in kompletterande tekniska handlingar. Bland annat går vi igenom din kontrollplan (läs mer under rubriken Kontrollplan).
Frågorna tas upp i ett tekniskt samråd där vi diskuterar hur arbetet ska organiseras och planeras, och går igenom kontrollplanen, behov av arbetsplatsbesök och eventuellt färdigställandeskydd.
Vid det tekniska samrådet är du som byggherre och kontrollansvarig med, och en byggnadsinspektör från kommunen. I vissa fall kan representanter från personal, konsulter, entreprenörer och andra myndigheter också vara med.
Om det inte behövs något tekniskt samråd får du ditt startbesked redan när du får ditt bygglov, eller så snart som möjligt därefter.
Om bygget är lite större eller av ett mer komplicerat slag, så krävs att du anlitar en kontrollansvarig. Den kontrollansvarige hjälper dig bland annat med de handlingar som du behöver vid din bygglovsansökan.
Innan du får börja bygga träffas du, den kontrollansvarige och kommunen för ett tekniskt samråd. Läs mer om det under rubriken ”Tekniskt samråd”.
Du kan hitta en certifierad kontrollansvarig genom Boverkets söktjänst.
För enklare byggen får du ditt startbesked direkt när du får ditt bygglov beviljat.
För de projekt som kräver ett tekniskt samråd, får du startbeskedet när samrådet har ägt rum. I startbeskedet står också eventuella villkor som du måste uppfylla innan bygget kan starta.
När du har fått ditt startbesked får du lov att börja bygga. Om du börjar bygga innan du får startbeskedet får du betala en sanktionsavgift.
När du får ditt startbesked, så kan det finnas beslut om att det ska göras arbetsplatsbesök. Det innebär att när ditt bygge har varit igång ett tag kommer kommunen ut och gör besök. De flesta byggen som har haft tekniskt samråd måste ha ett arbetsplatsbesök minst en gång. Detta bestämmer ni under det tekniska samrådet. Både du som byggherre och den kontrollansvarige måste vara med vid besöket. Här kollar vi att bygget löper på som planerat och om det har blivit några ändringar.
Du som sökande tillsammans med din kontrollansvarige, kallar till arbetsplatsbesöket efter överenskommelse med byggnadsinspektören.
När bygget är klart hålls ett slutsamråd. Här går vi igenom om bygget har följt kontrollplanen och om det finns avvikelser från byggreglerna. Här ger även den kontrollansvarige ett utlåtande och du får lämna in kompletteringar om det har skett några förändringar under byggtiden.
Slutsamråd görs vid byggen som har haft ett tekniskt samråd och ärenden där det bedöms nödvändigt. Både du som byggherre, den kontrollansvarige och eventuella entreprenörer måste vara med. Även annan part kan ibland vara med, t.ex räddningstjänst.
Under slutsamrådet bedömer kommunen om du kan få ett slutbesked. Slutsamrådet äger rum på byggarbetsplatsen.
När du som byggherre kan visa att alla krav enligt bygglovet, kontrollplanen, startbeskedet och andra villkor är uppfyllda, får du ett slutbesked. Vilka handlingar du behöver lämna in ser du på startbeskedet.
I ditt startbesked står det om du får lov att börja använda ditt bygge utan att först ha fått ett slutbesked. Om du har fått besked om att du behöver ha slutbesked och börjar använda bygget innan dess, så måste du betala en sanktionsavgift.